Dvojčatá a priateľstvá
Ako rodičia dvojčiat alebo trojčiat, úzkostne čakáte na deň, kedy sa budú hrať vaše deti spolu prvýkrát. Od chvíle, keď prídu domov z nemocnice ich umiestňujete do rovnakej detskej postieľky, sledujete a čakáte, snívate o tom, že sa stanú blízkymi spoločníkmi. Dúfate, že sa šťastne a trpezlivo budú deliť o svoje hračky. Avšak schopnosť dieťaťa hrať sa, sa rozvíja postupne. Väčšina detí sa aktívne angažuje v imaginárnej hre a vo všeobecnosti začínajú nadväzovať priateľstvá až po prvom roku.
Dvojčatá sú vedomé o jeden druhom už od narodenia
Dvojčatá sú od detstva skutočne veľmi vedomé, že ich druhá polovička je v blízkosti. Väčšina detí mladších ako dva roky nemá verbálne alebo spoločenské zručnosti, aby si vytvorili veľké priateľstvá. Namiesto toho sedia bok po boku, každý z nich má svoje hračky. Jeden môže ponúknuť druhému hračku alebo príležitostne sa pozrieť na neho, aby zistil, čo robí a podobne.
Neočakávajte však pretrvávajúce alebo konzistentné prepojenie u mladých dvojčatách. Psychológovia nazývajú túto „paralelnú hru“ ako dôležitú fázu vývoja, keď deti pomaly začínajú chápať svoj vlastný zmysel a zmysel ostatných vo svete.
Ako dvojčatá rastú, ich záujem navzájom rastie rovnako. Teraz začína skutočná zábava. Prechádzajú z paralelnej hry na družstevnú hru, zvyčajne vo veku troch rokov. Prvé pohľady na túto ďalšiu fázu hry sú vzrušujúce – je to skutočný začiatok celoživotného priateľstva dvojčiat. V tejto fáze sa dvojčatá učia dôležité sociálne návyky, ktoré využívajú v skupine. Naučia sa zdieľaniu a k tomu, že aj ostatní okolo nich majú vlastné myšlienky a pocity.
Dvojčatá sú v sociálnej výhode
Dvojičky majú neustálu prax – majú kamaráta stále doma – a v dôsledku toho sa niektorí stávajú viac sociálne uvedomelí a sebavedomí ako ostatné deti rovnakého veku.
Môžete povzbudiť svoje dvojčatá vo vytváraní priateľstiev tým, že budete mať doma praktické zásoby každodenných predmetov, ktoré vaše deti používajú vo svojom imaginárnom svete – starý telefón, prázdne boxy z plastu alebo misky a oblečenie.
Dvojčatá sa môžu naučiť zdieľaniu vecí a spolupracovať v skupine o niečo skôr ako ostatné deti, ale to neznamená, že všetky dvojčatá a trojčatá budú skúsenými profesionálmi v týchto vzťahoch. Môžete ich povzbudiť tým, že budú kráčať ruka v ruke, vyskakovať spolu na trampolíne, alebo tancovať.
Užitočný tip pre vyučovanie dvojčiat je jednoducho ich nechať zdieľať hru. Môžete si hádzať s lopty s nimi a pritom kričať na jedno dieťa: „Si na rade, aby si hodila loptu!“ a povzbudzovať ho, aby dieťa hodilo loptu svojej dvojičke. Rovnako tak potom urobiť s druhým dieťaťom.
Zdieľanie je nekončiaci boj, ale našťastie s dvojčatami sa začína veľmi skoro, a to umožňuje dojčatám sa stať prvými a najlepšími priateľmi. Ale nakoniec sa sociálny kruh vašich detí tak či tak rozšíri, ako budú starnúť.
Väčšina dvojčiat a trojčiat má mnoho praxe v interakcii so svojimi súrodencami, takže nové sociálne situácie sú menej desivé alebo zastrašujúce pre ne. Napriek tomu sa niektoré dvojčatá budú s novými ľuďmi cítiť čudne a budú uprednostňovať stretnutie so svojím dvojčaťom.
Autor: Valéria Osztatná Loomis, fotografia: © bigstockphoto