Stravovanie budúcej mamičky dvojčiat

Tehotná žena pri chladničke ovocia

V živote každej tehotnej ženy zohráva nesmierne dôležitú úlohu stravovanie. Veľakrát však naše stravovacie návyky nezodpovedajú psychickým a fyzickým zmenám, ktoré  toto výnimočné obdobie sprevádzajú. Budúce mamičky dvojčat by mali byť obzvlášť obozretné, pretože práve správna výživa je jeden zo základných pilierov viacnásobného tehotenstva bez problémov.

Odborníci odporúčajú zvýšiť denný kalorický prísun mamičke v očakávaní dvojčat približne o 300 kalórii. Tomu zodpovedá napríklad 5 stredne veľkých jabĺk alebo 50 gramov sušených mandlí. Vo všeobecnosti platí, že strava by mala byť pestrá a vyvážená. Ponúkame vám návod, čo by nemalo chýbať v žiadnom jedálničku modernej ženy, ktorá vo svojom lone ukrýva dvojčatá.

  1. Budúca mamička by mala jesť zdravo, nezabúdajme preto na čo najväčší prísun ovocia a zeleniny, a to najlepšie v surovom stave. Tak zabezpečíme optimálny prísun vitamínov nielen sebe, ale aj budúcim potomkom. Samozrejmosťou ostáva, že tieto potraviny musia byť dôkladne umyté. Okrem iného, predchádzame tak aj toxoplazmóze (infekčná choroba prenášaná mačacími výkalmi).
  2. Nevyhnutnou súčasťou zdravého jedálnička je zvýšený príjem proteínov (bielkovín). Tie sú bezpodmienečne potrebné hlavne na zdravý vývin plodov. Najlepším zdrojom sú strukoviny, vajíčka, biele mäso (najlepšie morčacie) a samozrejme ryby (najvhodnejšie sú losos, sardinky a makrela).
  3. V stravovaní treba zintenzívniť prísun železa. Budúca mamička ho potrebuje na to, aby sa okysličená krv dostala bez problémov k plodom. Jeho nedostatok spôsobuje anémiu (chudokrvnosť), ktorá sa prejavuje napríklad slabosťou a zvýšenou únavou. Nepodceňujte to, unavená a zoslabnutá budete pravdepodobne dosť už len preto, že čakáte dvojčatá. Najlepším zdrojom železa pre tehotnú ženu je morčacie mäso.
  4. Bezpodmienečnou súčasťou správneho stravovania v tomto období je dodržiavanie pitného režimu, a to predovšetkým počas teplých dní. Pitie alkoholických nápojov a nápojov obsahujúcich kofeín je nevhodné.
  5. Počas viacnásobného tehotenstva je nutné zvýšiť príjem vápnika. Jeho najväčším zdrojom je mak, ale vo veľkej miere je zastúpený aj v sezame, chia semienkach, mäkkých syroch, lieskovcoch, mandliach, pažítke, bazalke, sójovej múke atď.
  6. Počas celého tehotenstva, ale najmä v priebehu prvých mesiacov je optimálne zvýšiť príjem kyseliny listovej. Jej najlepšími prírodnými zdrojmi sú špenát a iná zelená listová zelenina, ale taktiež už vyššie spomínané ryby.

V našej spoločnosti je nesprávne zaužívaný názor, že žena, ktorá počala dvojčatá, by mala jesť za troch. Nezriedka sa stretneme aj s vyjadreniami budúcej mamičky, že je toľko, koľko si jej telo pýta. Hlavne, že detičky majú všetko to, čo potrebujú. Takéto stravovanie však veľakrát vedie k nadmernému priberaniu matky, čo nesie so sebou veľké riziká nielen pre ňu samotnú, ale aj pre babätká. Možnými komplikáciami takéhoto tehotenstva sú napríklad zvýšený krvný tlak, tehotenská cukrovka či predčasné narodenie detí.  Už samotné viacnásobné tehotenstvo je klasifikované ako rizikové, a preto je na zodpovednosti každej budúcej mamičky, aké stanovisko k správnemu stravovaniu zaujme.

Autor: Lenka Arcari Hafičová, fotografia: © BigStockPhoto.com

Ohodnotiť článok
[Spolu: 2 Priemer: 3.5]
Užitočné značky:, , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.